Chantal Zwetsloot
HEMA Texel
Nu ze haar handen vrij heeft, lijken er geen grenzen aan de ambities van Chantal Zwetsloot. De Texelse onderneemster timmert flink aan de weg met de vernieuwde HEMA-lunchroom. Recent trok ze ook de aandacht van de HEMA-franchisemanager en de food- en horecaspecialisten van het concern, die werden getriggerd door de groeiende omzetten en positieve beoordelingen van bezoekers op Texel.
Zodra de lunchroom van de HEMA sluit, pakt Chantal Zwetsloot (51) de emmer sop en mop en dweilt ze de vloer. ‘Ik weet dat ik dit werk best kan overdragen aan een van de medewerkers, maar toch vind ik dat lastig. Ik wil graag naar mijn team uitstralen dat we het samen doen. Ook de minder leuke dingen.’ Vaste bezoekers van de HEMA-lunchroom kan het niet zijn ontgaan dat deze een flinke metamorfose heeft ondergaan. ‘Ik liep al vier jaar rond met het idee dat we groter moesten, maar iedere meter erbij zou ten koste gaan van het winkeloppervlak en dat wilde Rob (echtgenoot van Chantal; red.) niet. Uiteindelijk kwam er een mooie kans toen de woonruimte naast onze horeca vrijkwam. Toen konden we flink verbouwen. Eigenlijk moesten we om naar het nieuwe HEMA Café-concept, maar we vonden het HEMA Keuken-concept beter bij Texel passen. Als laatste HEMA mochten we dat toch gaan voeren. Er is een stuk aangebouwd en we hebben nu een tuin met terras. Daarmee zijn we in totaal gegroeid van zestig naar honderdzestig zitplaatsen. En het loopt als een tierelier.’
Hospitality
De vernieuwde lunchroom is volgens veel bezoekers ‘on-HEMA’s mooi’; niet alleen de uitstraling wijkt af van het landelijk concept, ook de gastvrijheid staat er op een hoog niveau. ‘Daar hebben we flink in geïnvesteerd. We willen iedereen gastvrij ontvangen en ervoor zorgen dat mensen hier graag zijn en regelmatig terugkomen. Dat vraagt wat van je medewerkers. Die moeten getraind worden in hospitality en oog hebben voor wat er moet gebeuren. Ik besefte al snel dat ik dit niet alleen zou kunnen. Tijdens mijn zoektocht naar versterking, kwam ik in contact met Sharon Smit. Zij traint en begeleidt medewerkers in de horeca en retail, gericht op een betere gastbeleving. En dat moet weer leiden tot goede recensies, terugkerende gasten en een hogere omzet. Zij denkt precies zoals ik en we hadden direct een klik. We zijn afwisselend op de werkvloer en voortdurend bezig om ervoor te zorgen dat elke medewerker onze gasten op dezelfde vriendelijke manier behandelt. In het begin was het lastig, maar doordat we letterlijk naast ze staan, zie je ze groeien. Ik wil op zoek naar het omzetplafond met onze horeca. Dat is mijn uitdaging voor de komende periode. We zijn nu een half jaar open, maar hebben het eerste jaar wel nodig om dat te kunnen bereiken.’
Ambities
Niet alleen het omzetplafond staat op het ambitielijstje van Chantal. ‘We staan op de derde plek van HEMA’s met de beste klanttevredenheidsbeoordeling, dus we doen het best goed. Maar het is mijn ambitie om de meest gastvrije HEMA van Nederland te worden. Dé hotspot van Texel, waar je geweest moet zijn.’ De komende jaren wil de geboren Alkmaarse nog meer HEMA-winkels exploiteren. ‘We hebben nu twee HEMA’s, op Texel en in Medemblik. Ik heb de afgelopen twintig jaar de zorg voor onze vier kinderen en de opvang van pleegkinderen gecombineerd met werk. Nu ze zichzelf grotendeels redden, is mijn tijd aangebroken. En ik wil gas geven! Op mijn veertigste heb ik een hbo-opleiding afgerond met het oog op de toekomst. Om geaccrediteerd te worden als franchisenemer, moest ik die opleiding doen. Rob is wat ouder en wil in de nabije toekomst wat gaan afbouwen, maar ik wil heel graag nog meer filialen in de Kop van Noord-Holland runnen. Hopelijk wordt me dat door HEMA gegund.’
HEMA-bloed
Hoewel HEMA goed met z’n tijd meegaat en het vernieuwde winkelconcept ook bij jongeren goed aansluit – landelijk een bruto-omzet van 2,2 miljard euro in 2024 en een operationele winst van € 3 miljoen –, gaat de overname van de franchisewinkels in veel gevallen nog traditioneel: van ouder op kind. ‘Rob en ik werkten allebei al heel lang bij HEMA. We hebben echt HEMA-bloed en wilden graag een eigen winkel. Rob was bedrijfsleider in Alkmaar, waar ik werkte als teamleider. Daar hebben we elkaar ontmoet. Binnen twee jaar waren we getrouwd en was ik zwanger van Sven, onze oudste. Na verschillende testen en beoordelingen kwamen we in aanmerking voor een eigen winkel, alleen wisten we nog niet waar. Daar deden ze heel geheimzinnig over. Ik vond alles best, als het maar geen Texel zou zijn. Dat leek me een soort Alcatraz. En ja hoor, het werd Texel. Dat was wel even slikken.’
Undercover
Hoewel het Chantal niks leek, deden Rob en zij serieus onderzoek naar de Texelse winkel. ‘We zijn zelfs verschillende keren incognito in de winkel geweest om te kijken. En we zagen potentie om de omzet te verhogen.’ In januari 2004 was de overname. Een jaar lang pendelde het stel met baby en twee honden tussen Alkmaar en Texel. ‘In die periode leerden we het eiland en de Texelaars beter kennen en hebben we de stap genomen om te verhuizen. Daar hebben we geen moment spijt van gehad.’
Kansen pakken
Een stip op de horizon heeft Chantal naar eigen zeggen niet. ‘Nee, maar ik pak alle kansen die op mijn pad komen en wil heel graag de ideeën uitvoeren die ik nog in mijn hoofd heb. En niet alles wat ik bedenk is succesvol, soms is het zelfs risicovol. Maar dat hoort bij het ondernemerschap. We gaan hopelijk deze of volgende winter de buitentuin overkappen en samen met Sharon onderzoek ik de mogelijkheden om landelijk hospitalitytrainingen te verzorgen voor HEMA. Of gastlessen in de interne opleidingstrajecten. Het is leuk om te zien dat onze inspanningen worden opgemerkt.’




