Volg ons op social media

Frisse wind bij Zilte Zaken

Ronald Biesboer en Ralph Grabowski
Eigenaren Zilte Zaken

Zilt & Zakelijk staat in het teken van Duurzaam. Ronald Biesboer en Ralph Grabowski geven daar hun eigen invulling aan. ‘Vanuit Zilte Zaken adviseren wij anderen om creatief te blijven, dan moeten we het zelf ook doen. Even het stof eraf blazen en jezelf vernieuwen. Wat dat heeft opgeleverd? Een fris logo, twee jonge mensen én een nieuwe insteek van onze formules TexelNU en KustNU.’

Wie online komt ‘buurten’ bij Zilte Zaken, krijgt alvast een eerste indruk. Sprekende foto’s met een krachtig beeldmerk springen in het oog. ‘Het is speels, simpel en er zit beweging in. Representatief voor wat er binnen Zilte Zaken allemaal gebeurt’, meent Ralph. Hij pakt de dummy van de ver­nieuwde TexelNU erbij. ‘Kijk, hier zie je het tastbare resultaat van een zomer brain­stormen, vormgeven en bij­schaven.

We zijn van het krantenformaat afgestapt en kiezen voor een magazine. Het papier heeft een duurzame look en spannende fotografie.’ Ronald knikt: ‘We gaan voor een lifestyle blad, waar­bij de inhoud altijd iets verrassends in petto heeft. Dat zit hem soms in de fotografie, of in een leuke invalshoek. We schroeven de frequentie op, zodat we vaker per jaar gaan verschijnen. Het brengt onze verhalen dichterbij de gast. Alles wat je leest, kun je nú doen, zien of beleven op het eiland.’

Videoverhalen
Door het kleinere formaat zijn de artikelen in TexelNu voortaan compacter. Maar, achter elke fysieke pagina hangt een online vervolg, legt Ronald uit. ‘Onze videospecialist Jorinde Veeger maakt bij alle artikelen een videoverhaal. Dat vind je terug binnen ons nieuwe online magazine, met veel tips en achtergrondverhalen. De klant kan een videoverhaal ook gebruiken op zijn eigen social media. En een korter promofilmpje kunnen we doorschieten naar Cinema Texel of Beach Club Texel Cinema, waarmee we exclusieve deals hebben.’ Naast de vertrouwde TexelNU en KustNU, het ‘overkantse’ magazine dat Zilte Zaken uitgeeft, komt er een speciale feesteditie en een kindermagazine, gericht op de doelgroep van vier tot tien jaar. Leuke puzzels, strips, challenges en verhalen voor en door kinderen. ‘Ik denk dat we in een behoefte voorzien, want zoiets vind je nog niet in onze regio.’

Inspiratie loont   
Achter de schermen werkte Zilte Zaken al een tijdje aan de vernieuwingsslag, zoals Ronald die typeert. ‘Soms moet je weer even kritisch naar jezelf kijken. Zitten we nog op de juiste weg? Op het gebied van reclame en communicatie zijn we allround, en dat lieten we ook zien. Maar daardoor werd het juist een beetje onoverzichtelijk.’ Ralph vult hem aan: ‘Alles wat we doen, hebben we nu vertaald naar drie pijlers: Creatie, Media en Inspiratie. Dat vind je ook terug op de nieuwe site van Zilte Zaken. ­Creatie bevat eigenlijk alle content die we leveren: tekst, fotografie, opmaak, video. Binnen Media ontdek je onze uitgaven en de nieuwe advertentiepakketten.’ Volgens Ronald blijft die mix tussen online en offline media broodnodig. ‘Een boodschap blijft beter hangen als je overal zichtbaar bent. Natuurlijk, sociale media zijn niet meer weg te denken. We surfen allemaal voor inspiratie en informatie. Maar het is voornamelijk ‘snack’nieuws; daar hoort ook een goede maaltijd bij.’ Ondertussen laat het stukje Inspiratie hem niet los. ‘Weet je, heel Texel zit boordevol inspiratie. Ondernemers hebben innovatieve ideeën en zijn enthousiast. Dat spreekt ook bedrijven van het vasteland aan. Als deze ‘overkanters’ op de boot stappen, brengen zij – op hun beurt – weer een rugzak aan kennis en ervaring mee. Zilte Zaken legt de lijntjes en organiseert inspiratiesessies. Ik hoop dat ik er komend jaar veel kan plannen, want dit gebeurt gewoon te weinig. In de waan van alledag is iedereen bezig met klanten, deadlines of omzet. Maar vergeet niet: elkaar helpen en inspireren levert ook iets op.’    

Stap naar geluk
In de slipstream van de nieuwe ideeën bij Zilte Zaken, volgden ook jonge mensen. Zilte Zaken haalde twee Texelaars binnen, die verder groeien in het bedrijf. ‘Romana Casciola zit op de sales-­functie’, vertelt Ronald. ‘Ik wilde zelf meer tijd vrijmaken om nieuwe concepten te ontwikkelen. Romana heeft een achtergrond als gastvrouw in de horeca. Een pluspunt, want ze weet in no time jouw wensen op tafel te krijgen. Ze kijkt wat er speelt en hoe wij daarbij kunnen ondersteunen met onze formules en producten. Romana is scherp, oprecht én sociaal. Haar interesse is geen salestrucje, dat merk je gelijk als je om tafel zit. Zilte Zaken wil namelijk niet makkelijk scoren, maar een band opbouwen met de klant.’ Een bureau verderop schuift Milo van Hardeveld aan. De 17-jarige Texelaar wil jonge mensen inspireren en trots laten zijn op zichzelf. Na een moeilijke periode in zijn leven ging bij Milo de knop op. Hij ging vol voor zijn missie en startte een eigen onderneming: Milo’s. Het resulteerde in een kledinglijn en muziekevenementen voor jongeren. ‘Maar dat zijn slechts middelen. Het verhaal is veel breder, en daar gaat hij nu aan werken. Ik help hem een beetje op weg’, zegt Ronald. Op verzoek van Milo vervult hij voortaan een rol als mentor. ‘Ik zie wat in hem, zowel persoonlijk als zakelijk. Wat ik doe? Samen met hem brainstormen of kijken naar praktische zaken, zoals de opbouw van offertes. De energie die ik erin steek, krijg ik driedubbel terug!’

Door: Heidi Amende
Publicatiedatum: november 2019

Word nu abonnee

ontvang 4 nummers voor € 24,95