Volg ons op social media

Texelse 'surfboys' bouwen mee aan kledingmerk

Niels Jalving en Senne Roeper
New Amsterdam Surfassociation

Niels en Senne zitten lekker in het voorjaarszonnetje op het terras van Brasserie De Lindeboom. Ze hebben al een koud pilsje besteld als ik aan kom fietsen. Dat doen ze goed. Levensgenieters, is mijn eerste indruk bij deze jonge, ongedwongen gasten. En dat ze creatief zijn, dat zie ik ook meteen aan de opvallende kledingstijl. Het verbaast mij niks ze meewerken aan een kledingmerk.

Op een filmpremière in Amsterdam werden ze aangesproken: Niels Jalving, Senne Roeper (zie foto), Jaas Roeper en Mees Koch. Of ze zin hadden mee te werken aan het kledingmerk New Amsterdam Surfassociation. De ambitieuze jonge Texelse surfers gingen de uitdaging niet uit de weg. Nu, zo’n anderhalf jaar later, komt de derde collectie uit.

Het merk

New Amsterdam, zo wordt het merk in de volksmond genoemd. ‘Surfassociation is lastig uit te spreken’, lacht Senne. Het merk is opgericht door Paul Zeper, ondernemer in de mode-scene. Niels: ‘Het idee voor het kledingmerk komt bij hem vandaan. Om het merk heen heeft hij een team van acht personen opgebouwd, inclusief hijzelf. Een groep creatieven die alles zelf doet en dezelfde visie heeft.’

Rotweer

Niels legt uit: ‘Het merk haalt inspiratie uit het surfen in Nederland en Europa. Mensen denken bij surfen vaak aan mooie stranden en zon. Hier is het ook vaak rotweer. De omstandigheden zijn in ieder geval vaak niet ideaal. Toch, als er golven zijn, dan moéten we surfen.’ Dat surfen doen ze natuurlijk regelmatig op Texel. Als ze in Amsterdam zijn, surfen ze in Zandvoort of Wijk aan Zee. Senne: ‘Wij zijn absoluut geen average-surfgroep. Dat zie je ook terug in de uitstraling van de kleding. Het is niet alleen surf, ook lifestyle.’

Rauw

Senne vertelt verder over het verschil tussen stereotype surfers en hun eigen groep. ‘Wij zijn meer rauw.’ Al vindt hij het moeilijk om er een duidelijke omschrijving bij te vinden. ‘De kleding is streetwear en alles is unisex. Het logo doet denken aan een schelp, maar ook aan industrie, door de associatie met het logo van Shell. In Wijk aan Zee surfen we vlak naast de chemische fabrieken van Tata Steel. Het contrast tussen het surf-imago en de realiteit is best groot.’ Niels: ‘Daardoor is dit merk écht anders dan de andere surfmerken. En wij staan er voor meer dan 100% achter.’

Opvallen

Paul overziet en regelt in principe alles wat er gebeurt voor het merk. Senne helpt hem met het ontwerpen van kleding. Senne: ‘Mijn interesse ligt bij mode. Ik volg allerlei fashion shows en wil uiteindelijk nog veel meer gaan doen met fashiondesign.’ Daarnaast is Senne zelf ook wel eens model. ‘Een meisje sprak me laatst aan en vroeg me of ik inderdaad dat model van New Amsterdam

ben. Het is leuk dat mensen het onthouden, dat is een goed teken. Maar ik ben liever de gast die modellen nodig heeft dan het model zelf’, lacht hij. Niels creëert voornamelijk content in verschillende vormen. Zo maakte hij al meerdere toffe video’s. De jongens verdienen nog geen geld met hun werkzaamheden voor New Amsterdam, maar dat vinden ze niet erg. Niels: ‘We vinden het gewoon super leuk om dit met een groep vrienden te doen. We krijgen er positieve energie van. Mocht er straks wel veel winst gemaakt worden – want de zaken gaan goed – dan investeren we weer verder. Of we gaan met zijn allen op vakantie naar Frankrijk om New Amsterdam daar te promoten bijvoorbeeld.’

De collectie

Senne vindt het leuk om dingen te maken waar hij achter staat. ‘Daarin krijg ik steeds een nieuwe uitdaging van Paul. Ik kan dat allemaal gebruiken voor mijn portfolio, dat is ook een leuke bijverdienste. Het is leuk dat we met een select groepje allemaal een steentje bijdragen en het uiteindelijk super tof wordt. We zijn nu één jaar bezig en het bereik is al groot.’ De nieuwe collectie is dan ook een stuk uitgebreider dan de voorgaande. ‘Naast tops en mutsen verkopen we straks ook boardshorts, petten, broeken en truien.’ Daarnaast spelen ze in op de nieuwste trends. ‘Kleuren en printjes worden het deze zomer‘, lacht Senne overtuigd.

‘We kunnen niet wachten om de nieuwe collectie te dragen‘, zegt Niels trots. Senne is zelfs al bezig met de zomercollectie van 2020. Eind maart opent de pop-up store aan de Elandsgracht, waar het groepje van acht zich ook over de verkoop ontfermt. Daarnaast is de collectie online te koop én in Baskèts in Amsterdam.

Texel

De jongens hebben het goed naar hun zin in Amsterdam, maar met Texel zullen ze altijd een connectie houden. Senne: ‘Het is chill om naar Texel terug te gaan. Even mijn familie zien, een biertje doen met vrienden. En het is hier lekker rustig.’ Niels sluit zich daar volledig bij aan. We stappen op, want de jongens hebben een feestje. Stilzitten doen ze in ieder geval niet. Iets zegt mij dat wij nog veel gaan horen van deze ambitieuze jongens.

Niels Jalving – 22 jaar, woont in Amsterdam. Freelance cameraman en DJ. Creative content creator bij New Amsterdam.

Senne Roeper – 20 jaar, woont in Amsterdam. Studeert Media, Informatie en Communicatie. Ontwerper en model bij New Amsterdam.

 

Door: Jorinde Veeger
Publicatiedatum: mei 2019

Word nu abonnee

ontvang 4 nummers voor € 24,95