Volg ons op social media

'We willen verrassen met smaak en sfeer'

Mary, Jozef en Esperenza Smidt en Winne de Leeuw
Eigenaren De Texelse Slijterij Smidt-Witte

Een kwaliteitswijn, speciaalbier of kruidenlikeur. Met passie gemaakt én met liefde verkocht. De vier vennoten van De Texelse Slijterij Smidt-Witte gaan voor niets minder. In de Waalderstraat krijg je een goed advies en fijne sfeer cadeau.

Achterin de winkel staat de koffie klaar. De drie jonge ondernemers geven allereerst Mary de nodige credits. Esperanza knikt: ‘Je hebt een super solide bedrijf neergezet, we hebben dit aan jou te danken.’ Voor Mary was de slijterij in eerste instantie een manier om brood op de plank te krijgen. Haar man Klaas verloor zijn werk op de scheepswerf in Amsterdam en zij was gestopt met haar baan bij de notaris. ‘We zijn in 1990 in het diepe gesprongen en hebben ons dit vak eigen gemaakt. Nee, ik had niets met sterke drank of wijn. Nog steeds niet. Als ik er twee op heb, ligt de paracetamol al klaar’, lacht ze. Het echtpaar bouwde het bedrijf uit met een vestiging in de Witte Kruislaan. Een plek waar vooral Texelaars hun drank kwamen halen. ‘Klaas nam de tijd voor een praatje en het was laagdrempelig: parkeren voor de deur en hup, in je werkkloffie naar binnen.’ Mary stond in de drukke Waalderstraat en ontwikkelde eigen likeuren, waarvan de productlijn Tesselschade de ‘hardloper’ is. ‘Ik werd gegrepen door het verhaal van Maria Tesselschade. Ik deed veel research, wilde er alles over weten. Wat dronken Oost-Indiëvaarders in die tijd? Welke kruiden namen ze mee? Het recept is daarop gebaseerd.’ Een stukje historie meets creativiteit, meent Esperanza. ‘Het draait om veel meer dan een flesje drank, je verkoopt een verhaal. Dat willen wij, als de jonge generatie, ook vooral doen.’

Heel erg ‘eigen’
Na het overlijden van Klaas in 2015 kwam alles in een stroomversnelling. Esperanza stond al in de winkel, Jozef kwam zijn moeder en zus een paar maandjes helpen. Was het idee. Maar zijn koffer pakte hij nooit weer in. ‘Onze klik was goed én het pand van de buren kwam vrij. Elke ondernemer weet: dat is een gouden kans.’ Vriend Winne zag een nieuwe toekomst op het eiland ook wel zitten. Op dat moment viel alles samen. Hun hart voor het familiebedrijf, de creativiteit en drang naar een nieuw avontuur. Na een paar brainstormsessies en een krap maandje klussen was de winkel klaar. Sfeervol, mooi verlicht, maar vooral heel erg ‘eigen’. ‘Zelfgemaakte lampen van flessen, klapdeuren van wijnkistjes. We hebben overal wat vandaan gescharreld’, zegt Winne. ‘Het moest een fijne plek worden, een beetje dat huiskamergevoel. Een winkel is geen droog verkooppunt, maar biedt een beleving. Aan de overkant zie je dat veel terug.’

Op de achtergrond klinkt zachte jazzmuziek. Een oude platenspeler zorgt voor de doorleefde klank. ‘Muziek is emotie en dat pikt de klant echt wel op’, zegt Esperanza desgevraagd. ‘Soms zet ik zaterdagmiddag een discoplaat op. Nét een tikkie harder. Dan zie je mensen spontaan vrolijk worden. En ja, dat stimuleert ook de verkoop.’ Ondertussen speurt een klant langs de lange rij speciaalbieren. Het is lastig kiezen. Etiketten hebben pakkende slogans, een stoere of grappige uitstraling. ‘We zijn met z’n allen steeds visueler ingesteld. Vormgeving speelt zeker een grote rol. Maar de smaak blijft natuurlijk doorslaggevend.’

 

Smaakmakers
De drie starters hebben zichzelf alvast een pittig doel gesteld: zoveel mogelijk producten proeven. En dat zijn er nogal wat. De Texelse Slijterij telt ruim 300 wijnen, 250 bieren, tientallen likeuren en meer dan 200 whisky’s. Jozef: ‘We verkopen in feite smaken en verhalen. Die willen we zo goed mogelijk leren kennen.’ Regelmatig gaan ze daarom op pad, onder meer naar beurzen en brouwerijen. Jozef en Winne zijn bezig met het slijtersdiploma, Esperanza heeft dat al op zak. ‘Het geeft je de nodige vakkennis. Net als Jozef en Winne vind ik het leuk om gewoon door de stad te zwerven voor inspiratie. Kijken wat hip is en welke ideeën bruikbaar zijn voor ons bedrijf.’ Dat de markt volop in beweging is, onderkent Mary. ‘Vroeger had ik een paar soorten gin staan. Moet je nu eens kijken hoeveel wij er verkopen! Biologisch-dynamische wijnen zijn ook gewild. Wist je dat je prima een Roemeense wijn kan schenken?’ Het publiek in de winkel verandert, en daarmee ook het assortiment. ‘Mensen laten apps en foto’s op hun mobieltje zien. Ze weten wat ze willen of zijn naar iets specifieks op zoek. Alcoholvrij is nu heel populair’, zegt Esperanza. ‘Het is gaaf als klanten bij ons slagen voor iets bijzonders. Een regulier biertje kun je ook bij de Albert Heijn halen.’

Liefde en focus
Er zitten genoeg plannen in het vat, zoals een bredere samenwerking met lokale producenten. ‘In onze winkel staan, naast eigen dranken, ook het Juttertje, Texelse Gin en Texels bier in het schap. We zijn geen concurrenten, maar collega’s’, vindt Esperanza. Haar broer vult aan: ‘Wij maken nu onze eigen likeuren in samenwerking met kleine stokerijen aan de overkant. Hoe mooi zou het zijn als dat op Texel kan?’ Hij heeft nog wel een grote wens. Wijnreizen maken naar landen van herkomst, in navolging van Mary. Zij bezocht wereldwijd producenten, van Schotland tot Argentinië. ‘Dat is zo prachtig aan dit vak. Alles wordt volgens traditie, met focus en liefde gemaakt.’ Hij pakt een fles uit een houten kistje. ‘Kijk, dit wijnhuis bestaat al meer dan 1150 jaar.’ Het feit dat ze De Texelse Slijterij met z’n vieren runnen, maakt dit soort dromen ook mogelijk. Winne beaamt dat: ‘We hebben ieder onze rol en vullen elkaar aan. Zo krijg je de ruimte om datgene te doen waar je blij van wordt. En we mogen onze handen dichtknijpen met Mary als vliegende keep.’ Nuchter als ze is, besluit zij: ‘Ik prijs me gelukkig dat ik nog mag meedoen. Op je 74 ste ben je echt nog niet afgeschreven.’

 

Maak kennis met…

Mary Smidt
Grondlegger, bedenker van eigen likeuren als Tesselschade, Texelse Duyt. Doet nu: administratie, verkoop en fungeert als denktank.

Esperanza Smidt
Dochter, voorheen coördinator muziekredactie bij een radiostation. Staat sinds 2014 op de winkelvloer. Onder haar hoede: verkoop, marketing, social media en speciaalbier.

Jozef Smidt
Zoon, deed de Kunstacademie en horecawerk in Amsterdam. In 2016 ‘ingevlogen’ en gebleven. Focust zich op: (smaak)beleving, wijnen, verkoop en strategie.

Winne de Leeuw
Vriend van Jozef, creatief geschoold in film, styling en beeld. Wijnliefhebber pur sang. Pakte in 2016 de boot én een kans op het ondernemerschap. Zijn rol: vormgeving, logistiek, verkoop, trendwatcher.

Door: Heidi Amende
Publicatiedatum: november 2018

Word nu abonnee

ontvang 4 nummers voor € 24,95