Volg ons op social media

Een helikopterpiloot in koffie

Evert Malschaert 
Eigenaar Texelse branding 

Evert Malschaert (33) startte vorig jaar een koffiebranderij op Texel. Onder de merknaam Texelse Branding levert hij versgebrande koffie aan particulieren en bedrijven.

Een helikopterpiloot in koffie?
‘Ja, maar mijn roots liggen wel in de levensmiddelentechnologie. Daarin ben ik afgestudeerd. Dus zo gek is de stap naar de koffie dan weer niet.’

Waarom werd je dan eerst helikopterpiloot?
‘Omdat ik mezelf na mijn studie niet bij een grote levensmiddelenfabrikant zag werken. Ik ben meer van het ambachtelijke. En ik wilde ook altijd al vliegen. Toen hoorde ik dat er veel vraag was naar helikopterpiloten. Dus nam ik een hypotheek om mijn opleiding te betalen en ging naar Florida. Daar kun je door het mooie weer sneller je brevet halen. Dat was in 2008. Tijdens mijn opleiding lagen de banen nog voor het oprapen. Maar toen brak de crisis uit. Ik had net mijn vliegbrevet, was er geen werk meer. Zo belandde ik op m’n 21ste weer bij mijn ouders thuis op Texel.’

Poeh…
‘Ja, zeg dat wel. Ik zat met een enorme studieschuld. Gelukkig vond ik tijdelijk werk. Een jaar later werd ik gebeld door CHC Helicopters op vliegveld Den Helder. Of ik wilde komen vliegen als piloot in de offshore. Een bijzonder moment. Intussen woonde ik samen met Fleur (Kuip, red.) in Amsterdam, waar zij orthopedagogiek studeerde. We kregen vrij snel ons eerste kind. Dat beviel niet echt in de stad. Eerst verhuisden we naar Heerhugowaard, een paar jaar later terug naar Texel. Fleur vond een baan bij de Onderwijsbegeleidingsdienst. Inmiddels wonen we hier drie jaar en hebben we drie kinderen.’

Tijd voor koffie…
Lachend: ‘O ja, daar zouden we het over hebben. Ja, hoe is dat zo gekomen? Ik had altijd al interesse in koffie. En ik sleutelde graag aan oude espressomachines, die ik dan doorverkocht. Het viel me op dat koffie erg in smaak kan verschillen. Toen ben ik op onderzoek gegaan. Hoe komt die smaak eigenlijk tot stand?’

En?
‘Wat ik ontdekte was dat koffie in de supermarkt per definitie te oud is, zeker espresso. Dat gaat ten koste van wat de Italianen de crema noemen, dat romige, goudbruine laagje schuim bovenop, dat espresso juist z’n karakter geeft. Ik ontdekte dat het vooral te maken heeft met de versheid. Hoe korter geleden de koffie is gebrand, hoe beter de crema. Dus ik dacht: als ik nu eens zelf koffie vers ga branden…’

Deze cappuccino is trouwens echt perfect. Maar vertel verder.
‘Nou, toen heb ik een kleine koffiebrander gekocht, met een capaciteit van tweehonderd gram per keer, en ben gaan experimenteren. Op zoek naar de naar mijn smaak beste manier van branden van de bonen. Dat bleek een heel nauwkeurig proces, een kwestie van minuten, soms seconden.’

200 gram per keer zet geen zoden aan de dijk
‘Nee, en omdat ik het zo leuk en interessant vond, kreeg ik steeds meer zin om een echte koffiebranderij op Texel te starten. Maar de brander die ik op het oog had, kostte 30.000 euro. En ik had mijn studieschuld nog lang niet afgelost. Toen vond ik op internet een perfecte tweedehands brander. Ik heb ’m direct gekocht en met z’n 450 kilo door de firma Eelman naar Texel laten transporteren. Dat was september vorig jaar. In oktober kon ik ermee aan de slag. Proefbranden en avonden lang experimenteren.’

En van het een kwam het ander?
‘Ja, toen ging het snel. Nu kon ik vijf kilo bonen per keer branden. Eerst leverde ik alleen aan particulieren. Toen voorzichtig aan de detailhandel. En toen vroeg mijn vriend Steven van Vliet van strandpaviljoen Twaalf of ik voor hem de koffie kon leveren.’

Ja, daar ben ik zelf jouw espresso gaan waarderen.
‘Goed te horen. En je bent gelukkig niet de enige. Inmiddels lever ik ook aan Strandpaviljoen Vijftien en Strandpaal 21, Hotel Texel, Lokaal 16 en Hart van Texel. Desgewenst lever ik de koffiemachines erbij. Particulieren kunnen Texelse Branding kopen bij STEK, Lokaal 16, Keukencentrum Texel, EP Voordeelland en Novalishoeve. En via mijn webshop texelsebranding.nl. ’

Kon je het aan, die snelle groei?
‘Het was best aanpoten afgelopen zomer. Ik brandde, verpakte en bezorgde tot wel honderd kilo per week.’

Koffie is dankzij jou nu ook hip op Texel?
‘Dat hoop ik. In de steden is er al heel veel aandacht voor koffie. Gelukkig gaan veel Nederlanders fatsoenlijke koffie steeds meer waarderen. In het geval van cappuccino natuurlijk met goede handgeschuimde verse melk. Zelf gebruik ik het liefst melk van de Novalishoeve. Dat is zulke goeie melk, daar zijn alle barista’s jaloers op!’

Proef je echt zoveel verschil?
‘Jazeker. En ik hoor het ook van mijn klanten: hun gasten komen terug voor de koffie. Weet je, veel mensen hebben thuis inmiddels best goeie koffie dankzij een volautomaat. Dan wil je buiten de deur toch graag nóg betere kwaliteit?’

En wat is nu het ultieme geheim?
‘De versheid dus. Ik zie koffie echt als versproduct. Een week na het branden is de smaak optimaal, daarna neemt de kwaliteit in ongeveer zes weken af. Ik lever zelf iedere week vers aan mijn klanten. En alleen bonen, ze moeten zelf malen. Vooraf malen gaat ten koste van de kwaliteit, hoe goed je het ook verpakt.’

En de toekomst?
‘Ik heb inmiddels eigen nespressocups laten maken. Die lever ik via mijn webshop aan particulieren én aan Texelse hotels en B&B’s. Espresso, lungo en décaf, in een mooie houten display van Texelse Branding. Mooi toch, als dat voor je klaarstaat op je kamer? Daarnaast ben ik bezig met een nieuwe locatie voor de branderij. Een plek waar ik ook rondleidingen en barista*-trainingen kan geven. Die laatste doe ik trouwens ook op locatie. Erg leuk om zo mijn eigen enthousiasme voor koffie op anderen te kunnen overbrengen.’

Nog tijd om te vliegen?
‘Haha, nou, dat ga ik wel afbouwen. Volgend seizoen in elk geval van vier naar drie dagen. En wie weet kan ik ooit helemaal leven van de koffie.’

* Een barista is een specialist in de bereiding van verschillende soorten koffies.

Door: Harry Gerritsma
Publicatiedatum: oktober 2017

Word nu abonnee

ontvang 4 nummers voor € 24,95